Przewiń w dół

Projekt Scorpio

Projekt Scorpio to projekt łazika marsjańskiego biorący udział w zawodach z serii Rover Challenge, gdzie konkuruje z drużynami z całego świata. Do tej pory odnieśliśmy wiele sukcesów, szczególnie podczas Anatolian Rover Challenge oraz Australian Rover Challenge.

 

Scorpio Infinity

Scorpio Infinity to łazik powstały z połączenia sprawdzonych rozwiązań i innowacyjnych pomysłów, wynikających z naszych doświadczeń na zawodach. Podobnie jak poprzednie wersje, konstrukcja ma budowę modułową, a zawieszenie zostało zainspirowany systemem rocker-boogie.

Największe modyfikacje względem Scorpio 7 nastąpiły przy kołach: zmienione zostały silniki BLDC z zaprojektowaną przez nas przekładnią planetarną, a opony zostały wydrukowane z elastycznego filamentu. Scorpio Infinity został zaprojektowany tak, by umożliwić szybszy i łatwiejszy dostęp do modułów science oraz elektroniki, co jest szczególnie ważne podczas zawodów.

Scorpio Infinity

Scorpio Infinity to łazik powstały z połączenia sprawdzonych rozwiązań i innowacyjnych pomysłów, wynikających z naszych doświadczeń na zawodach. Podobnie jak poprzednie wersje, konstrukcja ma budowę modułową, a zawieszenie zostało zainspirowany systemem rocker-boogie.

Największe modyfikacje względem Scorpio 7 nastąpiły przy kołach: zmienione zostały silniki BLDC z zaprojektowaną przez nas przekładnią planetarną, a opony zostały wydrukowane z elastycznego filamentu. Scorpio Infinity został zaprojektowany tak, by umożliwić szybszy i łatwiejszy dostęp do modułów science oraz elektroniki, co jest szczególnie ważne podczas zawodów.

Scorpio 7

Projekt siódmej generacji Łazika Marsjańskiego KN OFF-ROAD. Ta iteracja projektu stawiała na rozszerzenie zastosowania robota na działalność badawczą. Zaprojektowaliśmy nowy mechanizm dyferencyjny, co pozwoliło zmniejszyć masę i zwiększyć sztywność zawieszenia. Łazik posiada modułową budowę, a moduł jezdny został zainspirowany systemem rocker-boogie, który został przystosowany do naszych potrzeb.

Zawieszenie łazika opiera się na 2 wahaczach sprzężonych mechanizmem dyferencyjnym. W systemie zawieszenia zostały zastosowane nie tylko sprawdzone rozwiązania (jak koła z cordury wypełnione pianką poliuretanową), ale również wiele innowacyjnych, takich jak felgi wykonane w technologii druku 3D czy sam mechanizm zawieszenia. Do skonstruowania łazika zostały wykorzystane wysokiej jakości materiały, jak np. poliamid oraz aluminium wykorzystywane w przemyśle kosmicznym, czy włókno węglowe. Korpus łazika służył jako osłona systemów elektronicznych. Mieszczą się w nim wszystkie systemy potrzebne do kontroli jego pracy.

Scorpio 7

Projekt siódmej generacji Łazika Marsjańskiego KN OFF-ROAD. Ta iteracja projektu stawiała na rozszerzenie zastosowania robota na działalność badawczą. Zaprojektowaliśmy nowy mechanizm dyferencyjny, co pozwoliło zmniejszyć masę i zwiększyć sztywność zawieszenia. Łazik posiada modułową budowę, a moduł jezdny został zainspirowany systemem rocker-boogie, który został przystosowany do naszych potrzeb.

Zawieszenie łazika opiera się na 2 wahaczach sprzężonych mechanizmem dyferencyjnym. W systemie zawieszenia zostały zastosowane nie tylko sprawdzone rozwiązania (jak koła z cordury wypełnione pianką poliuretanową), ale również wiele innowacyjnych, takich jak felgi wykonane w technologii druku 3D czy sam mechanizm zawieszenia. Do skonstruowania łazika zostały wykorzystane wysokiej jakości materiały, jak np. poliamid oraz aluminium wykorzystywane w przemyśle kosmicznym, czy włókno węglowe. Korpus łazika służył jako osłona systemów elektronicznych. Mieszczą się w nim wszystkie systemy potrzebne do kontroli jego pracy.

Scorpio X

Łazik posiada modułową budowę, a konstrukcja wykonana jest w większości z aluminium lotniczego i poliamidu – lekkich materiałów o bardzo dobrych własnościach mechanicznych. Moduł jezdny został zainspirowany systemem rocker-boogie, który został przystosowany do naszych potrzeb.

Dla zapewnienia dobrej przyczepności opony zostały wykonane z materiału wojskowego – Cordury, który wypełniliśmy styropianowym granulatem, dzięki temu została zwiększona stabilność i amortyzacja. Jest to nasze autorskie rozwiązanie, które się świetnie sprawdza. Nasz łazik ma napęd na cztery koła, a każde z nich jest zasilane przez osobny silnik BLDC o mocy 250 wat. Dzięki temu zapewniliśmy wystarczającą moc, by móc pokonać nawet najbardziej wymagający teren oraz przeszkody, takie jak dziury i strome podejścia.

Scorpio X

Łazik posiada modułową budowę, a konstrukcja wykonana jest w większości z aluminium lotniczego i poliamidu – lekkich materiałów o bardzo dobrych własnościach mechanicznych. Moduł jezdny został zainspirowany systemem rocker-boogie, który został przystosowany do naszych potrzeb.

Dla zapewnienia dobrej przyczepności opony zostały wykonane z materiału wojskowego – Cordury, który wypełniliśmy styropianowym granulatem, dzięki temu została zwiększona stabilność i amortyzacja. Jest to nasze autorskie rozwiązanie, które się świetnie sprawdza. Nasz łazik ma napęd na cztery koła, a każde z nich jest zasilane przez osobny silnik BLDC o mocy 250 wat. Dzięki temu zapewniliśmy wystarczającą moc, by móc pokonać nawet najbardziej wymagający teren oraz przeszkody, takie jak dziury i strome podejścia.

Nasze starsze łaziki

Scorpio N

Mimo że na pierwszy rzut oka konstrukcja nie różni się zbytnio od Scorpio IV, to zostały w nim wprowadzone znaczne ulepszenia. Aby ułatwić manewrowanie mechanicznym ramieniem, dodaliśmy do niego ostatni, szósty stopień swobody – obrót w podstawie. Zadbaliśmy także o zasilanie i stworzyliśmy Power Manager kontrolujący stan baterii.

Oprócz tego wzmocniliśmy wahacze i zaprojektowaliśmy nową, bardziej pojemną ramę na elektronikę. Powstało również całkiem nowe wiertło do zadań badawczych. Wszystko to zostało zrealizowane utrzymując modułowość łazika.

Scorpio 4

Został zaprezentowany na zawodach European Rover Challenge w 2014 roku i całkowicie różni się od swoich poprzedników.

Podstawowym założeniem, na którym opiera się nowa konstrukcja, jest jej całkowita modułowość. Pozwala ona na niezależne projektowanie i testowanie poszczególnych elementów.

Niezależne zawieszenie zastąpiliśmy zmodyfikowaną wersją zawieszenia rocker-boogie, znanego z łazików NASA. Modyfikacje polegały na przystosowaniu konstrukcji do wyższych prędkości oraz zastosowaniu tylko czterech kół. Powstałe zawieszenie działa na podobnej zasadzie co system Curiosity, jest jednak w stanie działać efektywnie przy wyższych prędkościach.

 

Scorpio 3

Scorpio III  jest rozwinięciem poprzedniej konstrukcji i brał udział w University Rover Challenge 2013. Pojazd jest przegubowy i posiada sześciokołowy napęd. Jest wyposażony w wielofunkcyjny manipulator o sześciu stopniach swobody oraz system wizyjny i pomiarowy.

W stosunku do Scorpio II najmniejsze zmiany zostały wprowadzone w układzie jezdnym i ramie.
Nasze wysiłki skupiły się na zmniejszeniu masy tych elementów. Zawieszenie zostało wyregulowane, aby lepiej współpracować z łazikiem, który był lżejszy o ponad 5 kg. Dodano zupełnie nowy manipulator – bardziej precyzyjny i lżejszy od poprzedniej wersji. Nowa elektronika sterująca pojazdem może też obsługiwać większą liczbę czujników jednocześnie.

Scorpio 2

Innowacje, jakie pojawiły się w Scorpio II, dotyczyły przede wszystkim zupełnie nowego podwozia. Stworzono niezależne sześciokołowe zawieszenie oparte na podwójnych wahaczach – zaprezentowane na University Rover Challenge 2012.

Zwiększono  także możliwości terenowe robota. Skupiono się na obniżeniu masy ramienia przy zachowaniu jego wielkości. Zmianie uległ również środek ciężkości, który został obniżony poprzez przeniesienie silników napędowych na dół łańcucha kinematycznego, co wpłynęło na zwiększenie stabilności pojazdu i udźwigu ramienia.

Scorpio 1

Scorpio I to nasza pierwsza konstrukcja, powstała w 2011 roku. Był to zdalnie sterowny łazik o wielofunkcyjnym manipulatorze posiadającym system wizyjny i system do zdalnych pomiarów.

Ogromnym sukcesem drużyny było zdobycie 4 miejsca na zawodach University Rover Challenge 2011 w Hanksville w Stanach Zjednoczonych. Jednocześnie, był to nasz debiutancki występ w konkursie.

Osiągnięcie zespołu Scorpio docenił również ówczesny Premier Rzeczpospolitej Polskiej, który tuż po przyjeździe zespołu do kraju zaprosił całą drużynę na wspólne spotkanie.

Nasze inne projekty

Scorpio Data-driven farming

Bayer Digital Campus Challenge 2023 – W tym roku 813 uczestników z 61 różnych krajów utworzyło 290 zespołów, które przedstawiły pomysły w czterech kategoriach, przenosząc cyfryzację w firmie Bayer na kolejny etap. Eksperci z Bayer wybrali cztery zespoły, które zaprezentowały swoje pomysły podczas wielkiego finału. Podczas wydarzenia każdy zespół miał 10 minut na zaprezentowanie swojego projektu i pięć minut na sesję pytań i odpowiedzi z mentorem.

Scorpio Data-driven farming

Bayer Digital Campus Challenge 2023 – W tym roku 813 uczestników z 61 różnych krajów utworzyło 290 zespołów, które przedstawiły pomysły w czterech kategoriach, przenosząc cyfryzację w firmie Bayer na kolejny etap. Eksperci z Bayer wybrali cztery zespoły, które zaprezentowały swoje pomysły podczas wielkiego finału. Podczas wydarzenia każdy zespół miał 10 minut na zaprezentowanie swojego projektu i pięć minut na sesję pytań i odpowiedzi z mentorem.

Kolonia Twardowski

Twardowsky to kolonia marsjańska, którą zaprojektowaliśmy wspólnie ze start-upem Space is More. Kolonia została zaprojektowana dla 1000 osób i wykorzystuje szereg innowacyjnych rozwiązań – jakich jak reaktor torowy oraz biorafinerię.  Twardowsky zajął  II miejsce w konkursie Mars Colony Prize, organizowanym przez m.in. NASA.

Kolonia Twardowski

Twardowsky to kolonia marsjańska, którą zaprojektowaliśmy wspólnie ze start-upem Space is More. Kolonia została zaprojektowana dla 1000 osób i wykorzystuje szereg innowacyjnych rozwiązań – jakich jak reaktor torowy oraz biorafinerię.  Twardowsky zajął  II miejsce w konkursie Mars Colony Prize, organizowanym przez m.in. NASA.

Lądownik Eagle

Projekt Eagle jest konceptem lądownika zdolnego do dostarczenia na powierzchnię Marsa 10 ton ładunku. Zaprojektowany został na międzynarodowy konkurs Red Eagle, organizowane przez The Mars Society i NASA. W konkursie udało nam się zająć II miejsce spośród 15 drużyn z całego świata. Nad projektem pracowało ponad 20 osób, a wsparcia merytorycznego udzieliło nam wiele czołowych firm z branży kosmicznej, takich jak ESA i CERN.

Lądownik Eagle

Projekt Eagle jest konceptem lądownika zdolnego do dostarczenia na powierzchnię Marsa 10 ton ładunku. Zaprojektowany został na międzynarodowy konkurs Red Eagle, organizowane przez The Mars Society i NASA. W konkursie udało nam się zająć II miejsce spośród 15 drużyn z całego świata. Nad projektem pracowało ponad 20 osób, a wsparcia merytorycznego udzieliło nam wiele czołowych firm z branży kosmicznej, takich jak ESA i CERN.

Space Day

Jednym z naszych głównych celów jest promocja inżynierii kosmicznej w Polsce, dlatego zorganizowaliśmy Space Day – całodniowe wydarzenie poświęcone branży kosmicznej. Ogromne zainteresowanie tą inicjatywą sprawiło, że odbyły się już trzy edycje. Prelekcje przedstawicieli różnych środowisk (firm, instytucji, start-upów czy kół naukowych), pokazy łazików marsjańskich czy wystawy projektów to tylko część atrakcji związanych z tą inicjatywą.

Space Day

Jednym z naszych głównych celów jest promocja inżynierii kosmicznej w Polsce, dlatego zorganizowaliśmy Space Day – całodniowe wydarzenie poświęcone branży kosmicznej. Ogromne zainteresowanie tą inicjatywą sprawiło, że odbyły się już trzy edycje. Prelekcje przedstawicieli różnych środowisk (firm, instytucji, start-upów czy kół naukowych), pokazy łazików marsjańskich czy wystawy projektów to tylko część atrakcji związanych z tą inicjatywą.

Mistrzostwa SolidWorks

Modelowanie to podstawa naszej działalności, dlatego dla wszystkich miłośników pracy z modelami 3D zorganizowaliśmy Mistrzostwa SolidWorks’a. Zawody odbyły się w ramach Technikaliów na Politechnice Wrocławskiej. Partnerem wydarzenia była firma DPS Software Polska, która odpowiada za dystrybucję oprogramowania Solidworks. Uczestnicy mogli zmierzyć się w następujących kategoriach – Efektywne modelowanie, Mistrzowska dokumentacja, Animator oraz 3D Master. Zadania nie należały do najłatwiejszych, jednak to nie zniechęciło studentów do przyjęcia wyzwania.

Mistrzostwa SolidWorks

Modelowanie to podstawa naszej działalności, dlatego dla wszystkich miłośników pracy z modelami 3D zorganizowaliśmy Mistrzostwa SolidWorks’a. Zawody odbyły się w ramach Technikaliów na Politechnice Wrocławskiej. Partnerem wydarzenia była firma DPS Software Polska, która odpowiada za dystrybucję oprogramowania Solidworks. Uczestnicy mogli zmierzyć się w następujących kategoriach – Efektywne modelowanie, Mistrzowska dokumentacja, Animator oraz 3D Master. Zadania nie należały do najłatwiejszych, jednak to nie zniechęciło studentów do przyjęcia wyzwania.